måndag 24 november 2014

Portföljbolagen

Axfood:
Tillhör branschen ”dagligvaror” och som ni förmodligen känner till äger dem bl.a. Willy & Hemköp. Exponering mot mat känns som givet i en långsiktig portfölj med bolag som kan stå sig starka i många år framöver. Stabil ägare i form av ”Axel Johnson Gruppen”. Utdelningspolicys säger minst 50 % av årets resultat efter skatt och senaste åren har siffran legat kring 70 %.



Hennes & Mauritz:


Säg den som inte har med H&M i en utdelningsportfölj som är fokuserad i Sverige. Dagligvaror är likt Axfood branschen och exponeringen är mot kläder. Stark ägarfamilj som sitter dels på ordförandeposten, VD-posten och en betydande del av rösterna. Utdelningspolicyn säger minst 50 % av årets resultat efter skatt och senaste åren har siffran legat kring 90 %.




Holmen:




Om argumentet för att ha med H&M i portföljen var svensk tradition måste jag även satsa på skog och papper. Holmens bransch är material och dem har fem affärsområden som ger en god riskspridning. Valet av Holmen beror till stor del på att jag gillar Fredrik Lundberg som ägare. Det finns ingen uttalad utdelningspolicy i form av % av vinsten, istället säger dem att utdelningen ska grundas på en sammanvägning av koncernens lönsamhetssituation, framtida investeringar och finansiella ställning, vilket i mina öron låter klokt. De senaste åren har utdelningsandelen legat omkring 70 % av resultatet efter skatt. Dessutom har det förekommit enstaka extrautdelningar under de senaste 20 åren.

Industrivärden:


Ett av fyra investmentbolag i min portfölj. Genom Industrivärden får jag exponering mot en rad av börsens finaste bolag, SHB, SCA, Ica-gruppen, Volvo, Ericsson o.s.v. Precis som i Holmen är Lundbergs storägare vilket känns betryggande. Utdelningspolicyn säger att utdelningen skall vara väl avvägd med hänsyn till verksamhetens mål, omfattning och risk. De senaste 5 åren har utdelningstillväxten varit runt 10 %.


Investor:

Wallenberg, wallenberg, wallenberg, vad ska man säga?  Det andra av fyra investmentbolag och via Investor får jag exponering mot noterade och onoterade innehav. Exempel på noterade är SEB, Atlas Copco, AstraZeneca, Electrolux. Exempel på onoterade är Mölnlycke, Aleris, Permobil, Grand Hotel. Största ägare i bolaget är Wallenbergstiftelserna och det känns tryggare än tryggast om du frågar mig. Investors utdelningspolicy säger att en hög andel av mottagna utdelningar från deras noterade innehav ska vidareutdelas samt att en distribution från deras övriga nettotillgångar ska ske till aktieägarna som motsvaras en direktavkastning i linje med aktiemarknadens. Sedan 2009 har Investor betalat en stadigt stigande utdelning.


Kinnevik:

Tredje investmentbolaget i portföljen och här är det familjen Stenbeck som sitter vid spakarna. Stora innehav är Tele2, Millicom, MTG, Cdongroup, Zalando o.s.v. Kinnevik har fått mycket uppmärksamhet i media senaste åren med anledning av deras satsningar
i e-handeln. Kinnevik har till stor del ändrat inriktning de senaste åren, huruvida denna inriktning är rätt för bolaget eller inte återstår att se, men att dem försöker hitta ny affärsområden och inte bara sitter och rullar tummarna tycker jag är intressant. På lång sikt tror jag på bolaget och ledningen. Kinnevik strävar efter en kontinuerligt ökande årlig utdelning, dessutom sker återköp vid tillfälle. Kinnevik har sedan 2008 lyckats höja utdelningen.



NCC:


Byggbolaget NCC har en plats i portföljen då dem ger mig exponering mot bygg- och fastighetsutvecklingsbranschen inte bara i Sverige, utan även i våra nordiska grannländer. Har dem senaste åren placerat sig högt på listor som rankar högutdelande aktier vilket inte är mig emot, förhoppningsvis kan det fortsätta så framöver. NCC strävar efter att minst dela ut 50% av årets resultat efter skatt för att dels ge aktieägarna en god avkastning samtidigt som dem behåller en del själva för framtida tillväxt. NCC är portföljens mest cykliska bolag och utdelningen har varierat kraftigt de senaste åren.

Procter & Gamble:


Med detta multinationella dagligvaruföretag får jag exponering mot alla världens marknader. P&G har funnits sedan 1837 och har höjt utdelningar varje år i över 50 år. För gemene svensk är nog bolaget i sig relativt okänt. Vad som däremot inte är okänt är deras varumärke, eller vad sägs om exempelvis Head & Shoulders, Max Factor, Always, Pampers, Ariel, Oral-B. 


Ratos:

Det fjärde och sista investmentbolaget. Söderbergfamiljen styr och historiskt har Ratos levererat en bra totalavkastning till ägarna. Ratos är ett private-equity konglomerat och innehar endast onoterade innehav där dem agerar som aktiva ägare. Det finns många intressanta innehav i Ratos-portföljen och några exempel är ”Nordic Cinema Group”(SF), ”KvD” och ”Hafa Bathroom Group”. Ratos sänkte utdelningen kraftigt 2012 men hoppas framöver att utdelningen ska ha en jämn utveckling över tiden, att den ska spegla den faktiska resultatutvecklingen i Ratos. Historiskt har i genomsnitt 50 % av resultatet efter skatt delats ut.



The Coca-Cola Company:


Mitt hitintills enda bolag utanför Sveriges gränser. Genom Coca-Cola och framtida stora amerikanska får jag både en global exponering och även exponering till dollarn. Coca-Cola är ett av världens starkaste varumärke och även om många menar att den hälsotrend som råder kommer drabba dem negativt är jag säker på att Coca-Cola kommer fortsätta sälja ofantliga mängder dryck om 25 år. Dessutom kan jag inte ignorera det faktum att Warren Buffet genom Berkshire Hathaway investerat en stor andel i Coca-Cola. Sedan 1920 har Coca-Cola betalat en kvartalsvis utdelning och den har höjts varje år de senaste 50 åren.




Listan kommer att kompletteras med ytterligare bolag framöver.

4 kommentarer:

  1. Vacker portfölj! Består endast av kvalitetsföretag. Fint. HM, Axfood och Investor är bolag som jag kan tänka mig ta in i min portfölj.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Hoppas att dem kan förbli kvalitetsföretag i åtminstone 50 år framöver.

    SvaraRadera
  3. Oerhört fin portfölj! Kommer försöka hitta fina lägen att komma in i H&M och Axfood eftersom det är bolag man gärna vill ha i sin portfölj! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja det är bolag man gärna äger. När är det "fina" lägen enligt dig?

      Radera